سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض نمک اپسوم

نظر

نمک اپسوم شکل کریستالیزه منیزیم سولفات است که افراد در طب سنتی از آن برای درمان بیماری ها و شرایط مختلف همچون یبوست استفاده می کنند.

اداره غذا و داروی آمریکا تایید کرده است که استفاده از نمک اپسوم می تواند خاصیت ملینی برای افراد داشته باشدملین به شما کمک می کند در صورت بروز یبوست موقت، اجابت مزاج بهتری داشته باشید.

با این حال استفاده از نمک اپسوم برای یبوست می تواند خطراتی هم در پی داشته باشد. برخی از گروه ها نباید از این درمان خانگی استفاده کنند.

در این مقاله سعی می کنیم به نحوه استفاده از نمک اپسوم برای یبوست اشاره کنیم و ببینیم چه زمانی باید به پزشک مراجعه نماییم.

 

 

 

کاربرد

افراد می توانند نمک اپسوم را از داروخانه ها، عطاری ها یا به صورت آنلاین خریداری کنند. زمانی که می خواهید از این نمک استفاده نمایید به دقت دستورالعمل های بیان شده روی آن را بخوانید تا با مشکلی مواجه نشوید. توصیه های هر سازنده با سازنده دیگر متفاوت خواهد بود.

نمک اپسوم باید درجه غذایی داشته باشد. این موضوع بدین معنی است که می توان آن را به طور امن مورد استفاده قرار داد.

تولیدکنندگان نمک اپسوم برای حمام کردن نیز باید دستورالعمل مورد نیاز را بر روی بسته بندی های خود درج کنند.

همانطور که بیان کردیم این دستورالعمل ها بین محصولات متفاوت است اما هر شرکتی می تواند دستورات زیر را برای کاربرد امن این نمک بیان نماید:

§        نمک اپسوم را بر اساس سن هر فرد مورد استفاده قرار دهیدبزرگسالان و کودکان 12 سال یا بالاتر می توانند الی 6 قاشق چایخوری از این نمک را در روز مصرف کنندکودکان 6 الی 12 سال می توانند روزانه یک الی دو قاشق چایخوری از آن را مصرف نمایندکودکان زیر 6 سال نباید از نمک اپسوم استفاده نمایند مگر اینکه پزشک آن را به عنوان درمان توصیه کرده باشد.

§        نمک اپسوم را با 8 اونس آب ترکیب نمایید. فرد می تواند دوزها را بین دوره های مختلف در روز تقسیم بندی کند اما نباید از مقدار دوز توصیه شده تجاوز شود.

§        اگر دوست داشتید برای بهبود طعم، می توانید به نمک اپسوم آب لیمو اضافه کنید. کل ترکیب را بنوشید.

بعد از اینکه نمک اپسوم را برای یبوست مورد استفاده قرار دادید، بین 30 دقیقه تا 6 ساعت نیاز به اجابت مزاج خواهید داشت. نمک اپسوم مایعات بیشتری را جذب می کند. این مایعات اضافی روده را می کشد و به اجابت مزاج بهتر کمک می کند.

اگر از نمک اپسوم برای دو روز متوالی بدون وجود اجابت مزاج استفاده کردید نباید دوباره از آن استفاده کنید. شما می توانید از ملین دیگری استفاده نمایید یا برای توصیه های بعدی به پزشک مراجعه کنید.

خطرات و عوارض

افرادی که دارای بیماری کلیوی هستند نباید از نمک اپسوم برای یبوست استفاده کنند. کلیه های سالم ذراتی همچون منیزیم را فیلتر می کند. زمانی که کلیه ها به درستی کار نمی کند، منیزیم اضافی در بدن تجمع می یابد.

وجود منیزیم زیاد در بدن می تواند به سردرگمی، ریتم غیر طبیعی ضربان قلب و تشنج منجر شود.

اگر فردی رژیم غذایی با منیزیم اندک داشته باشد نیز نباید از نمک اپسوم استفاده نماید. اگرچه این موضوع نادر است اما سطح بالای منیزیم حتی در افرادی که مشکلات کلیوی ندارند ممکن است کشنده باشد.

از آنجایی که خطر توسعه سطح بالای منیزیم در بدن وجود دارد فرد نباید به طور مکرر از نمک اپسوم به عنوان ملین استفاده کند.

اگر یبوست بیش از چند هفته طول کشید حتما با یک پزشک مشورت کنیدیبوست طولانی مدت یا حاد می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد.

این موضوع ممکن است به خاطر انسداد در روده ها رخ دهد. در این شرایط مدفوع نمی تواند بخش روده را رد کند.

اگر فردی علاوه بر یبوست نشانه های زیر را هم داشت به هیچ عنوان نباید از نمک اپسوم استفاده نماید:

§        درد شکمی

§        حالت تهوع

§        استفراغ

در این شرایط فرد باید به دنبال درمان پزشکی باشد.

اگر فردی خونریزی از مقعد داشت باید بلافاصله با پزشک خود مشورت کند.

اگر فرد نمک اپسوم زیادی مصرف نماید باید با اورژانس تماس گرفته شود.

نشانه های مصرف زیاد منیزیم عبارت است از :

§        سرخ شدن

§        خواب آلودگی

§        غش کردن

§        ضربان قلب کند

نشانه های یبوست

نشانه ها و علائم یبوست عبارت است از :

§        اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته

§        وجود مدفوع خشک

§        اجابت مزاج دردناک

§        فشار به هنگام اجابت مزاج

داشتن اجابت مزاج منظم برای سلامت فرد ضروری است. در این شرایط مواد زائد از بدن دفع می شود و شکم راحت تر سایر مواد را هضم می نماید.

برخی از افراد یبوست را به صورت گاه به گاه تجربه می کنند. اگر روش هایی همچون خوردن فیبر بیشتر، تمرین کردن و نوشیدن آب باعث تسکین شرایط نشد فرد می تواند نمک اپسوم را امتحان کند.

نتیجه گیری

افراد می توانند از نمک اپسوم به عنوان ملین استفاده کنند. زمانی که این نمک به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد فرد باید دستورالعمل های موجود را بخواند و با پزشک مشورت کند تا مطمئن شود نمک اپسوم با سایر داروها تداخل ندارد.

با اینکه نمک اپسوم ملین ارزانی است اما گزینه های درمانی دیگری هم برای یبوست وجود دارد.

اگر یبوست بیش از یک هفته طول کشید فرد باید با پزشک مشورت نماید.

 

منبع: نمک اپسوم