سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر تسکین میگرن

نظر

این فرضیه مطرح است که رژیم غذایی کتوژنیک سردردهای میگرنی و علائم آن را تسکین میدهد اما آیا شواهد علمی، تایید کننده این ادعا هستند؟

طبق اعلام سایت مایو کلینیک، میگرن عارضه ای عصبی است که معمولا با احساس درد در یک سمت سر شناخته میشود. این عارضه علاوه بر سردرد آزاردهنده با علائم دیگری از قبیل حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است.

از سویی دیگر رژیم غذایی کتوژنیک رژیمی تعریف شده و سرشار از چربیها، میزان کمی از کربوهیدراتها و مقدار متعادلی از پروتئین است. افرادی که این نوع رژیم غذایی را دنبال میکنند به میزان چشمگیری مصرف کربوهیدرات ها را به نفع چربی کاهش می دهند بنابراین بدن به وضعیت متابولیکی موسوم به کتوزیس می‌رسد.

جدا از تاثیر این رژیم غذایی بر کاهش وزن، رژیم کتوژنیک فوائد دیگری برای سلامت دارد. یکی از آنها کنترل بیماری صرع و تشنج و پیشگیری از دیگر اختلالات مغزی است. به همین دلیل برخی افراد بر این باورند که این رژیم غذایی می‌تواند در تسکین عارضه میگرن تاثیرگذار باشد.

برای فهم بهتر تاثیرات احتمالی این رژیم غذایی بر میگرن لازم است مشخص شود در وضعیت کتوزیس این رژیم غذایی چه فرایندی را در بدن انجام میدهد. بررسیها حاکی از آن است زمانیکه بدن به این مرحله از سوخت و ساز میرسد سطح کتونهای خون از حد نرمال بالاتر میرود.

کتونها ترکیبهای شیمیایی هستند که بدن در زمان نبود میزان کافی انسولین در خون تولید میکند. در ظاهر، بدن در این حالت چربی را به جای گلوکز به منظور تامین انرژی تجزیه می کند.

نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است کتونهای تولید شده در رژیم غذایی کتوژنیک به حفظ تحریک پذیری مغز و سوخت و ساز انرژی کمک میکند و مانع از التهاب مغز در افراد مبتلا به میگرن میشود. مکانیزم دقیق این فرایند مشخص نیست اما محققان ادعا کرده اند که رژیم غذایی کتوژنیک میتواند عارضه میگرن و علائم آن را تسکین دهد.

مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد زنانی که رژیم غذایی کتوژنیک را برای مدت یک ماه دنبال کنند کمتر از افراد دیگر دچار سردردهای میگرنی میشوند.

همچنین محققان در مطالعه ای بررسی کردند آیا کاهش موارد ابتلا به میگرن به دلیل کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی است؟. اینبار آنان متوسط موارد ابتلا به میگرن را در افرادی که از طریق رژیم غذایی کتوژنیک وزن کم کرده بودند و افراد دیگر را مقایسه کردند.

آنها مشاهده کردند افرادی که رژیم غذایی کتوژنیک را دنبال کرده اند در مجموع کمتر دچار حملات میگرنی شده اند.

به گزارش مدیکال دیلی، اگرچه رژیم غذایی کتوژنیک علائم میگرن را تسکین میدهد کارشناسان معتقدند لازم است پیش از هر نتیجه گیری قطعی تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع: ایسنا