سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسیر چه خاصیتی برای بدن دارد؟

نظر

موسیر چه خواصی دارد؟

می خواهیم در این نوشته در مورد خواص موسیر مطالبی را برای شما قرار دهیم. موسیر جزو سبزیجات محسوب شده و دارای برگ های باریک و دراز می باشد. پیاز این سبزی خوراکی می باشد. موسیر وحشی در بخشی از مناطق ایران رشد می کند. فواید زیادی برای موسیر در نظر گرفته شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

موسیر دارای طبع گرم و خشک می باشد. همچنین موسیر دارای آنتی اکسیدان های بالایی است که برای سلامت بدن مفید است. فلاونوئیدهای موجود در موسیر شامل کورستین، ویتامین آ، ویتامین سی و مواد معدنی مختلفی مانند گوگرد، پتاسیم و منگنز می باشد. موسیر را می توان به شکل و شمایل گوناگون مصرف نمود. موسیر را می توان به شکل خشک شده استفاده کرد؛ از موسیر برای ترشیجات، سالاد و سس سالاد استفاده می شود. همچنین پودر موسیر نیز برای تهیه انواع خوراکی های خوشمزه کاربرد دارد.

تفاوت های مختلفی بین موسیر و سیر وجود دارد، این دو گیاه متفاوت می باشد که دارای خواص نسبتا یکسانی است. موسیر در چهل گونه وجود دارد که دارای طعمی تلخ تر از سیر است. برخی خاصیت موسیر به مانند سیر و پیاز می باشد، موسیر دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که برای رقیق کردن خون بسیار مفید می باشد. موسیر به عنوان طعم دهنده مختلف غذا استفاده می شود. موسیر دارای خاصیت ضدسرطانی بوده که باعث می شود تا به عنوان یک عامل پیشگیرانه بتوان از آن استفاده نمود.


 

ارزش غذایی موسیر

موسیر دارای 56 کالری، 5 گرم فیبر، 12 گرم کربوهیدرات، 6 گرم قند می باشد. همچنین باید بدانید که موسیر فاقد چربی است.

خواص موسیر برای پوست و مو

شما قبل از مصرف موسیر به عنوان ماسک یا ضماد بهتر است از عدم حساسیت پوست خود نسبت به این ماسک مطمئن شوید.

جوان سازی پوست صورت

موسیر به دلیل داشتن گوگرد فراوان باعث می شود تا پوست صورت شاداب بماند. شما می توانید مقداری موسیر را در آب خیس کنید و هر روز صبح صورت خود را با آب موسیر بشویید. این امر باعث می شود تا به جوان سازی پوست صورت شما کمک بسزایی شود.

درمان نیش حشرات

از عصاره موسیر می توان برای درمان نیش حشرات استفاده نمود. موسیر و گلبرگ های آن برای درمان نیش حشرات مانند زنبور مفید است. شما می توانید برای این امر گل موسیر را برش بزنید و بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

درمان ریزش مو

موسیر دارای گوگرد می باشد، گوگرد موجود در موسیر باعث می شود تا فولیکول مو تقویت شده و از ریزش موی سر جلوگیری کند. شما می توانید برای این امر مقدار موسیر را خشک کرده، سپس آن را در آب خیس دهید تا به صورت عصاره در آید، سپس می توانید مواد به دست آمده را بر روی سر خود قرار دهید. بهتر است به مدت یک ربع عصاره را بر روی سر خود مالیده و سپس با آب گرم و همچنین شامپو بشویید.

درمان شوره سر

خیلی از افراد از موسیر برای درمان شوره سر استفاده می کنند. شما می توانید از موسیر به عنوان درمان قطعی شوره استفاده کنید. برای این امر بهتر است مقداری آب لیمو ترش را با موسیر و عسل ترکیب کنید و بر روی پوست سر خود قرار دهید. این کار را به مدت سی دقیقه انجام دهید و سپس موهای خود را آبکشی کنید.

خواص دارویی و درمانی موسیر برای سلامتی

جنین و زنان باردار

موسیر دارای ویتامین های مختلف می باشد که برای جنین و مادر بسیار مفید است. شما می توانید با مصرف موسیر سلامت جنین را تضمین کنید. موسیر دارای فولات زیادی می باشد که برای جلوگیری از نقص سیستم عصبی مفید می باشد.

نوزادان و کودکان

این سبزی دارای ویتامین آ و سی می باشد، همچنین فسفر و منیزیم در موسیر به مقدار زیاد یافت می شود. این امر به سلامت استخوان کمک کرده و باعث رشد نوزادان و کودکان می شود.

لاغری و کاهش وزن

موسیر باعث می شود تا بتوانید چربی های ذخیره شده در بدن را کاهش دهید، این کار باعث می شود تا وزن بدن شما کم شده و کاهش وزن را تجربه کنید.

مصرف موسیر می تواند ذخیره ی چربی در بدن را کاهش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

سرماخوردگی و آلرژی

می دانیم که موسیر دارای فواید زیادی برای بدن می باشد، بهتر است موسیر را در دستور رژیم خود قرار دهید. موسیر دارای مقادیر لازمی از گوگرد می باشد که این مواد باعث می شود تا موسیر به عنوان یک سبزی ضدباکتری شناخته شود. آنتی بیوتیک طبیعی موجود در موسیر باعث می شود تا از ایجاد سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوآنزا و تب جلوگیری شود. همچنین گل موسیر طبق تحقیقات صورت گرفته دارای خواص ضدالتهابی و ضدآلرژی می باشد که برای درمان انواع حساسیت های فصلی به مانند آنتی هیستامین قوی عمل می کند.

معده و دستگاه گوارش

کسانی که مشکلات معده و گوارش دارند همیشه به دنبال راه حل های طبیعی برای تسکین درد خود هستند، موسیر به دلیل دارای بودن آنزیم های گوارشی باعث بهبود هضم غذا شده و زخم معده را درمان می کند، همچنین باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. به دلیل اینکه موسیر دارای فیبر می باشد باعث می شود تا حرکات روده به صورت منظم انجام شود از بروز بیماری یبوست نیز جلوگیری می کند.

دیابت و قند خون

کسانی که بیماری دیابت و قند خون دارند همیشه برای نگه داری سطح قند خون خود نیازمند مصرف سبزیجات هستند، مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که موسیر از خانواده سیر و پیاز می باشد که برای تثبیت میزان قند خون بسیار مفید است. موسیر باعث می شود تا انسولین به مقدار کافی در بدن تولید شود و به کاهش قند خون در بدن بیماران دیابتی کمک می کند. همانطور که بالا گفته شده فیبر موجود در موسیر باعث می شود که برای افراد دیابت نوع دوم موثر باشد.

کلسترول و فشار خون

خیلی از افراد به دلیل سبک زندگی اشتباه خود دچار بیماری چربی می شوند. موسیر به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی باعث می شود تا چربی خون و کلسترول بد خون کاهش پیدا کند. همچنین آلیسین و کورستین آنتی اکسیدان هایی هستند که در این سبزی خوشمزه وجود دارند، این دو آنتی اکسیدان باعث می شود تا فشار خون کاهش پیدا کند. موسیر دارای پتاسیم زیاد می باشد که برای کسانی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است.

سرطان

سرطان بیماری است که در این روزا خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. ترکیب گوگرد و اتیل استات موجود در این سبزی باعث می شود تا رشد سلول های سرطانی کاهش پیدا کند، موسیر برای درمان انواع سرطان مانند سراطان سینه، معده و کولون بسیار مفید می باشد.

کبد

همانطور که گفته شد موسیر دارای ترکیبات مختلف گوگردی می باشد که این امر باعث می شود تا جریان خود در بدن تسهیل شده و باعث سم زدایی و پاکسازی مواد مضر و سمی از کبد می شود.

موسیر حاوی ویتامین‌های B

موسیر دارای ویتامین ب شش می باشد. شما با مصرف موسیر در طول روز باعث می شوید تا ده درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین تامین شود. ویتامین ذکر شده برای دستگاه عصبی بسیار کاربردی و مفید می باشد. این ویتامین از مشکلات عضلانی بدن جلوگیری کرده و باعث می شود تا پوست سالمی داشته باشید.

خواص موسیر در طب سنتی

در طب سنتی از موسیر استفاده می شود، از نظر طب سنتی موسیر یک گیاه از خانواده سیر و پیاز می باشد. گل گیاه موسیر در طب سنتی به عنوان یک گل زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های موسیر باریک بوده و به رنگ بنفش می باشد. در طب سنتی از موسیر برای درمان افراد دیابتی استفاده می شود چرا که موسیر کاهنده قند خون در بیماران دیابتی می باشد.

می توان برای رفع تنگی نفس، رفع فراموشی، قاعده آور، پایین آورنده فشارخون، ادرارآور، ترمیم کننده زخم‌ها، تسکین دهنده التهاب کبد، رفع سیاتیک، تنظیم فشار خون و رفع نقرس از موسیر بهره گرفت.

کسانی که دچار سرد مزاجی در رابطه جنسی هستند بهتر است از موسیر استفاده کنند. موسیر به دلیل خواصی که دارد باعث تاثیر بر روی دستگاه عصبی شده و سردردهای میگرنی را کاهش می دهد. همچنین موسیر باعث می شود تا سلامت قلب شما تضمین شود. عملکرد موسیر بدین صورت می باشد که ابتدا چربی خون و فشار را کم کرده و باعث جلوگیری از تصلب شرایین می شود. همین امر باعث می شود تا سلامت قلب تضمین شود.

خواص درمانی موسیر در یک نگاه

ادرار آور، کاهش دهنده زخم و درد، کاهش التهاب طحال و کبد، تاثیر مستقیم بر روی دستگاه عصبی، کاهش درد میگرن، کمک به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی، تنظیم فشار خون و کمک به کاهش چربی بدن.

قطعا با شناخت بهتر فواید موسیر می دانید که این سبزی برای سلامت جسم چقدر مفید می باشد، از طب سنتی از این سبزی بسیار استفاده می شده است ، شما می توانید موسیر را به شکل های گوناگون در رژیم غذایی خود قرار دهید تا همیشه سلامت خود را حفظ کنید.

منبع: خاصیت های موسیر